... "prosím, nakresli mi beránka!"

(R)EVOLUCE A (RE)FORMA (SEBE)VZDĚLÁ(VÁ)NÍ

1. 1. 2013 3:15

Aj balvan jenom stojí v řece, 

bohatě mu postačí, 

kolik věcí voda přece

za život mu dotlačí.

 

A ty věci celkem rychle

odplujou si zase pryč,

proto také není krychlí,

vlastně ani hloupý kýč.

Ha!

Vody proud to klame v hlavě

při pohledu zblízka,

kámen v řece jak by plave

nahoru - směr víska!

 

             Jednou jsem před spaním zavzpomínal na svou školní docházku a průběh některých přednášek. Na konci toho vzpomínání jsem si uvědomil, že i Evangeliu nasloucháme během bohoslužby vestoje, a není to asi jen tak.

Naučit se nejdřív učit se! Poznat způsoby učení, které jsou mi vlastní. Přemýšlel jsem totiž, proč si z hodin a obsahu přednášek vybavuju hlavně ty úseky, kdy jsem stál za trest v koutě (a neviděl na tabuli a nemohl si nic psát), nebo přišel později do třídy a nebylo už místo. Anebo prostě záměrně šel otevřít okno a zalapal po čerstvém ostravském luftě, který byl dokonce pořád svěžejší než "deodorant" místnosti.

U toho okna jsem kolikrát zůstal stát. A u něj jsem se najednou probral.

Dostal trochu kyslíku a nadhled. Začalo mi najednou víc záležet na hodině, na vyučujícím, i na těch kdo mu naslouchají. Najednou nebylo problém rozproudit debatu (byť i sám v sobě). Najednou nebylo těžké odporovat, odporovat svým myšlenkám, odporovat třeba svému tělu, které se možná chtělo uklidit zpátky do lavice a nechat se zase ukolébat.

Šups, a nedávno na mě z knížky vykoukla trochu radikální (bezohledná) Antoineova myšlenka: "Prospěšné je jen to, co klade odpor."

            Co má "hodina" za cíl? Co si z ní mám(e) odnést, a co konkrétního z ní se týká mého DÚ (seminárky nebo bakalářky, života) ? Já k tomu paradoxně došel trochu pozdě, asi až tím lajdáctvím a vlastními chybami.

Musíš plavat proti proudům v různých oblastech života, když ony už vlastně plavou proti Tobě?

 

PS.: Toto se nemusí stát předsevzetím. (úsměv)

 

Sdílet

Komentáře

Asterix Cože, ty jsi na VŠ stál za trest v koutě a neviděl jsi na tabuli?
:-)

Tonda Dobeš Aha, vypadá že jo. To mi nedošlo! (smích) Třeba právě příchozímu se to tak klidně mohlo zdát. Výhodou je, že na vysoké pětipatrové je více svobody, teda na přírodovědě jsem to tak viděl. Možná i na bíloveckém tuším třípatrovém gymnáziu by šlo "rebelovat" u okna. Myslím, že v matematice jsem to panu Schindlerovi párkrát proved a celkem bez hlubšího vysvětlování mi to ohleduplně toleroval. Možná i proto, že on sám na hodině fyziky říkal, že to co v učebně tak zapáchá - je uvolňující se nepříliš zdravá chemická látka z plastových "ochranných" povrchů lavic. Na základní škole by to pak byl solidní projev odvahy osobnosti, což by taky mohl vyučující koneckonců chápat a rozumět, dokonce "kvitovat". (Až teďka jsem ve významovém slovníku zjistil, že kvitovat neznamená, jak já si celý život myslel, VÍTAT a radovat se z nějaké zprávy. Ale spíš pouze "vzít na vědomí" a "potvdit příjem", což je téměř tenisové sousloví. (smích)

deFlegmatique Pěkně Tondo, mě se taky líbila představa, že stojíš na hanbě na výšce, asi trochu proto, že já jsem byl jednou z přednášky vykázán za nekázeň.
Díky za inspiraci.

Tonda Dobeš promiň deFlegmatique, něco zjistím a ještě Ti zde zareaguju. zatím díky.

Ani sem četla tvůj příspěvek cos tu dal a nedá mi to nereagovat.. jak tam máš pasáž o tom jak si pamatuješ z přednášky když sis měl stoupnout tak sem zrovna dneska četla takovou dobrou poučnou knížku "Slovo za slovem" od Dany Kutálkové a tam se psalo o stylech učení a z toho jaks to tady popsal tak potřebuješ když se učíš být v pohybu - chodit, stát, možná si hrát s tužkou nebo ťukat do stolu třeba...? je to tak?? jo a máš tzv. "hmatovou" paměť.. takže bys měl být zřejmě manuálně zručný..? :)

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková